Deti sú na našich aktivitách vedené k pochopeniu dobrovoľníctva, uvedomeniu si motivácií k dobrovoľníctvu, spoznajú rôznorodosť občianskeho sektora, organizácií, a teda možnostiach zapájať sa v súlade s vlastnými záujmami. Prehlbuje sa empatia k rôznym prijímateľom pomoci a kritické myslenie, prečo je dobrovoľníctvo dôležité a na aké nedostatky v spoločnosti reaguje. Zároveň im cez osobné skúsenosti dobrovoľníkov prinášame pohľady na to, ako ich dobrovoľníctvo rozvíja osobnostne a často aj profesionálne.
Certifikát “Iniciatívna škola”
Čo hovorí o dobrovoľníctve odborná literatúra, prieskumy a štúdie?
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM) vydáva pravidelne Správu o mládeži, ktorá analyzuje kvalitu života mladých ľudí na Slovensku. Správa (2024) sa venuje aj oblasti dobrovoľníctva mládeže a jeho možného vplyvu na kvalitu života mladých ľudí. Konštatuje, že “dobrovoľníctvo mládeže je nielen formou trávenia voľného času mladých ľudí, ale je prejavom aktívneho občianstva a solidarity a spôsobom rozvoja mladého človeka”.
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže v spolupráci s Platformou dobrovoľníckych centier a organizácií a NIVAM (vtedy IUVENTA) vypracovalo Koncepciu výchovy a vzdelávania mládeže k dobrovoľníctvu (2018). Definuje, že “dobrovoľníctvo má priamy vplyv na formovanie detí a mladých ľudí a ich hodnôt, na zvyšovanie ich záujmu o prostredie a spoločnosť, v ktorej žijú. Dobrovoľníctvo tiež podporuje aktívne občianstvo. Je cenným doplnkom pôsobenia školy a rodiny, je prostriedkom osobného rozvoja dieťaťa a mladého človeka a ich sociálnej participácie.”
Asociácia mládežníckych organizácií Rada mládeže SR vydala v roku 2022 správu z reprezentatívneho prieskumu, kde hovorí o občianskej angažovanosti a dobrovoľníctve a vplyvu na postoje mladých ľudí. Občianska angažovanosť prináša mladým lepšie občianske kompetencie, väčšiu celkovú dôveru k inštitúciám a príklon k pro-západnej politickej orientácii. V neposlednom rade napomáha k vysokému skóre pocitu vlastnej účinnosti - presvedčenie ľudí o ich schopnostiach podávať výkony a mať pod kontrolou vlastný život. Vyšší pocit vlastnej účinnosti má dopad aj na učebné výsledky, keďže človek pristupuje k náročným situáciám ako k výzvam, nie hrozbám. Mladý sa tak stáva odolným jedincom, ktorý hľadá cesty na prekonanie výziev.
Čoraz viac sa dobrovoľníctvo spája s pevnejším mentálnym zdravím a spokojnejším životom. Professor na Stony Brook univerzite Preventívnej medicíny, a riaditeľ Centra pre medicínske humanitné vedy, Stephen Post, Ph.D, priniesol na základe metaanlýzy zaujímavé poznatky. Hovorí, že šťastie, zdravie a dokonca aj dlhovekosť sú prinosy dobrovoľníctva a altruizmu. Ďalej uvádza, že ľudia, ktorí pomáhajú majú menej problémov so spánkom, menej úzkosti, lepšie priateľstvá a sociálne siete. Pevné a zdravé sociálne väzby sú kľúčovým faktorom pre mentálne zdravie, ktoré sa globálne u mladých zhoršuje. Dlhodobé dobrovoľníctvo preto reaguje aj na potrebu posilňovať mentálne zdravie mladých.
Aké sú odporúčania inštitúcií?
Vyššie uvedené inštitúcie uznávajú výzvy, ktorým školy a učitelia čelia ak majú prinášať viac dobrovoľníctva do škôl. Odporúčajú prepájať dobrovoľníctvo s formálnym vzdelávaním, kontinuálne motivovať žiakov/žiačok k dobrovoľníctvu a vytvoriť pozíciu koordinátora dobrovoľníckych aktivít na školách. Preto navrhujú školám spolupracovať s dobrovoľníckym centrom, ktoré ich môže od organizácie dobrovoľníckych aktivít odbremeniť.
Prax BDC
Prečo je táto certifikácia dnes dôležitá?
- Zlepšenie reputácie školy – Školy, ktoré sa venujú sociálnej zodpovednosti, sú vnímané ako moderné a progresívne inštitúcie, ktoré pripravujú žiakov na reálne výzvy.
- Väčšie zapojenie žiakov – Dobrovoľníctvo podporuje tímovú prácu, empatiu a vodcovské schopnosti, ktoré sú cenné na univerzitách aj v kariére.
- Súlad so vzdelávacími prioritami – Národné a európske vzdelávacie rámce kladú dôraz na občianske vzdelávanie a sociálnu zodpovednosť.
- Prilákanie rodičov a partnerov – Certifikát dokazuje, že škola ponúka viac než len štandardné vzdelávanie, čo ju robí atraktívnejšou.
Duševné zdravie a pohoda – Výskumy ukazujú, že ľudia dlhodobo zapojení do dobrovoľníctva sú šťastnejší a menej stresovaní.
Aktivity programu Dobrovoľníctvo na školách

Zoznamka s dobrovoľníctvom - workshop o dobrovoľníctve
Zoznamky s dobrovoľníctvom organizujeme pre žiakov vo veku 9-18 rokov pri čom ich obsah prispôsobujeme schopnostiam vekovej skupiny.
V prípade starších žiakov, 15-18 rokov, prinášame na workshop tému zahraničného dobrovoľníctva (medzinárodný dobrovoľnícky program Európsky zbor solidarity) a aj zahraničného dobrovoľníka, ktorý zdieľa svoju osobnú skúsenosť. Školy dávajú priestor na workshop zväčša na občianskej alebo etickej výchove.
Pred zapojením žiakov do akejkoľvek inej aktivity v rámci programu Dobrovoľníctvo na školách, sa musia žiaci najskôr oboznámiť s dobrovoľníctvom prostredníctvom Zoznamky s dobrovoľníctvom.
Trh dobrovoľníctva - spoznávanie neziskoviek a dobrovoľníctva na škole
Trh sa organizuje na škole, kde sa predstaví približne 9 neziskových organizácií. Každá organizácia má svoj stánok, kde poskytuje informácie o možnostiach dobrovoľníctva, ich aktivitách, prípadne organizuje menší workshop.
Cieľom trhu je, aby žiaci spoznali rôzne možnosti dobrovoľníctva/ dobrovoľnícke pozície v iných neziskovkách, prípadne sa rovno na dobrovoľnícke pozície prihlásili.
City Safari - ochutnávka občianskeho sektora
Na najbližšej hodine napr. občianskej alebo etickej výchovy skupiny odprezentujú, čo zistili, vrátane ich kreatívnych úloh (spraviť fotku, tiktok video, nakresliť obrázok, zistiť odpoveď na bonusovú otázku) a koordinátor BDC bude viesť diskusiu.
Aktivita sa líši od Trhu dobrovoľníctva v tom, že žiakov vedie k hlbšiemu porozumeniu dôležitosti aktivít rôznych organizácií pre spoločnosť. Zároveň poskytuje priestor na zblíženie žiakov v menších kolektívoch a prináša zábavu pri kreatívnych úlohách.
Dobrovoľnícke aktivity počas kampaní Týždeň dobrovoľníctva, Zelené dni
Spoločne sa pomáha v rôznych častiach mesta - skrášľuje sa okolie, maľujú sa rodinné a materské centrá, obhospodaruje sa vajnorský vinohrad, čistia sa prírodné lokality, spríjemňuje sa voľný čas seniorom alebo ľuďom so znevýhodnením. V septembri BDC organizuje 2-dňovú akciu venovanú ochrane životného prostredia.
Obe kampane sú lákadlom pre ľudí, ktorí si chcú vyskúšať dobrovoľníctvo a pre kolektívy, ktoré sú spolu zmysluplne stráviť nejaký čas - vrátane škôl.
Dobrovoľnícke aktivity na mieru
Kritériá certifikácie: Čo musia školy splniť?
Certifikácia prvý stupeň
- Zapojiť minimálne 30 % žiakov do programu BDC Dobrovoľníctvo na školách počas školského roka (vybrať si škola môže z vyššie uvedených aktivít. Pred zapojením žiakov do dobrovoľníckych aktivít musí najskôr prebehnúť Zoznamka s dobrovoľníctvom)
- Vymenovať „koordinátora dobrovoľníctva“ (učiteľa/učiteľku zodpovedného/ú za komunikáciu a organizovanie aktivít v spolupráci s BDC)
Certifikácia druhý stupeň
- Zapojiť minimálne 40 % žiakov do programu BDC Dobrovoľníctvo na školách počas školského roka
- Prepojenie s učebnými osnovami - učitelia v spolupráci s BDC začleňujú dobrovoľnícke aktivity do vyučovacích predmetov, tj. dobrovoľnícke aktivity sú plánované tak, aby nadväzovali na predmet/osnovy vyučovacieho predmetu
- Výročná správa - školy poskytujú krátke zhrnutie dobrovoľníckych aktivít a ich dopadu na žiakov/školy na konci školského roka; zverejnia výsledky na sociálnych médiách školy s odkazom na Bratislavské dobrovoľnícke centrum
Verejné poďakovanie
“Iniciatívne školy” budú nominované na krajské oceňovanie dobrovoľníkov BDC Srdce na dlani a stanú sa tak pevnou súčasťou podpory dobrovoľníctva v Bratislavskom kraji.